Начало Новини Видео Галерия Документи Сигнали Партньори Контакти i87 wa shere Публичен регистър

Две митници в една държава с много мафиоти

в. Новинар 20.10.2008 - a  a  a

Съвременният потребител на масова информация вярва на интернет. Там има всичко – от свободния форум с ругатните и нестандартните идеи до официалните сайтове на държавните институции, чието поддържане впрочем в повечето случаи е задължително съгласно българските закони. За българската агенция „Митници” обаче и това не е задължително. Когато някой любопитен гражданин реши да потърси в интернет нещо на тема митници, вездесъщият гугъл незабавно ще го отправи към спретнатата официална страница на агенция „Митници”. Оттам той ще научи например, че директорът на агенцията се казва... Асен Асенов. Опитайте и ще се убедите! Ако все пак нещо сте дочули за онова, което става около митниците (а има ли начин човек да не е чул нищо от тези тежки скандали?), ако знаете, че от няколко месеца техен шеф е Христо Кулишев, изпадате в почуда и продължавате да ровите в интернет-пространството, докато намерите още един, също толкова официален сайт на агенцията с шеф Кулишев. Индикатор за какво е една държавна институция да има две различни официални интернет-страници – за недоглеждане, за безотговорност или за нещо много по-сериозно, ще прочетете по-долу в анализа. Аз твърдя, че двойният медиен образ на агенция „Митници” е вярно отражение на двуличната й същност. Има два сайта и две митнически политики – една за пред обществото и друга за вътрешна употреба. Такива са подозренията на нашите експерти от “Ред, законност и справедливост” - и не само на тях за съжаление. Само преди два дни един от нашите консултанти в Брюксел е имал чисто професионални ангажименти в DG – 4 (дирекцията по данъчната политика и митнически съюз). Един от високопоставените служители в дирекцията споделил неформално, че България е единствената държава от Европейския съюз с две митници и много мафиоти. И пояснил лаконично: “Вашата митница има двама управляващи - единият е официален в лицето на държавата, а другият са многото регионални мафиоти.” Това пояснение асоциирах с двете интернет-страници на българските митници. Затова заедно с колегите от политическия съвет на РЗС решихме да поискаме официална среща в кабинета на шефа на агенция “Митници”. За да се убедим кой седи на шефския стол – Кулишев или Асенов. И ако видим Кулишев, той ще трябва да опровергае доказателствата за защитата на старото статукво, което намира израз не само в почти непокътнатия управленски състав на митниците в центъра и по места, но и в рецидивите на контрабандни практики, белязали управлението на Асен Асенов Съвсем наскоро митничарят от Калотина Асен Нешев бе арестуван от сръбските власти на ГКПП „Градина”. Същият е заловен в опит да контрабандира голямо количество цигари. В колата му са открити 350 стека цигари “Воуг” и газов пистолет. Това произшествие е същото като разигралото се на 19.02.2008 г., когато в Пирот отново бяха арестувани двама наши митничари, заловени при опит да пренесат със служебен автомобил на агенция „Митници” 500 стека цигари „Карелия". Задържаните тогава Стефан Стайков и Васил Котев са били сред организаторите на канал за нелегален внос на цигари у нас. Началникът на РГС Драгоман комисар Захари Пенов се хвали пред медиите, че с новата система за наблюдение “Атика”, разположена на ГКПП Калотина, борбата срещу контрабандата на цигари ставала вече като играта на котка с мишка. И че през 2007 г. са били направени 7229 проверки на хора и коли, от които са иззети 546 мастербокса контрабандни цигари. От тази “ефективност“ на митничари и граничари на Калотина мишките отдавна са прогризали джоба на данъкоплатеца и хазната. Защото разходите за ГСМ, комуникации, техника, административни и прочие по организацията на тези проверки, съпоставени със загубите за бюджета от контрабандирането на тези цигари за вътрешния пазар (около 439 хил. лева при една средна цена за кутия), доказват неефективност и безхаберие по пресичане на контрабандните канали през ГКПП Калотина. Престъпленията срещу акцизния режим са още по-опасни в сферата на незаконната търговия с петролни продукти и алкохол, доколкото там загубите за националния фиск достигат умопомрачителни стойности заради огромните обороти на тъмно. В отчета на агенция “Митници” от октомври 2008 г. се казва, че за деветте месеца при извършени 3000 проверки са разкрити около 90 хил. бутилки алкохол с фалшив, без или със стар бандерол. Главният прокурор Борис Велчев заяви, че свършената работа е крайно неудовлетворителна и посочи, че заловените количества алкохол се равняват на годишния стокооборот в един по-голям магазин. В отчета още се посочва, че при горивата са разкрити 32 нарушения в общ обем 144 т. На фона на тези будещи усмивка “успехи” може ли г-н Кулишев да отговори на въпроса как става фокусът, при който по трасето от ГКПП Капитан Андреево към вътрешността на страната се продава дизелово гориво на пазарна цена 2,01 лв., при условие че дистрибуцията на “Лукойл” е на нива между 2,08 и 2,15 лв.? И още един въпрос – има ли алхимични лаборатории на територията на България, чрез които се обработва внесено гориво при подменен митнически режим и се продава като нормално и трябва ли да чакаме ЕК сама да ги закрие? Ако тройната коалиция се опита да финтира Брюксел само със смяната на директора на агенция “ Митници”, а не с радикални реформи в митническия и граничния контрол, то това ще е още едно доказателство, че това критично състояние на сектора, който удря по джоба на българския и европейския данъкоплатец, е част от управленската безпомощност на управляващите Ако върнем лентата с няколко месеца назад, ще си спомним, че на 25 март т. г. беше арестуван заместник-директорът на Главната дирекция за борба срещу организираната престъпност Иван Иванов. Същият е предупреждавал производители на спиртни напитки за готвени разработки и предстоящи операции срещу тях. Тук ще спра, за да премина към конкретни, а може би досадни за редовия читател факти и обстоятелства за митниците във втория по големина български град Пловдив. Надявам се, че тези конкретни закононарушения ще разочароват читателите на в. „Новинар”, но ще заинтригуват компетентните институции. За да бъде разчистен теренът за реанимиране на контрабандните канали, през 2002 г. Асен Асенов назначава на ръководните постове в Пловдив под давлението на своя заместник Димитър Толев негови протежета, служебно съпричастни към цигарените афери през летище „Крумово” и СБЗ-Пловдив – Павел Тонев и Иван Праматаров, за които читателите бяха информирани в предишни мои публикации. На възловите места на Капитан Андреево са разставени най-корумпираните митничари, обслужвали по-рано контрабандните канали на Косьо Самоковеца, Доктора, Свинаря, Паскала и на убития през 2003 г. Тодор Толев. Според местни служители от митницата и полицията контрабандата и измамите с турско и китайско карго са възстановени в особено големи размери, като схемата действа по следния начин. Камионите влизат през ГКПП Капитан Андреево с транзитно направление за митница Пловдив. Митническите служители от дежурната смяна на Капитан Андреево, които са част от веригата и подбрани за целта, полагат заверки на два различни пакета от документи – фактура за действителните количества и фактура със занижени количества, обикновено за около 30% от реалния товар. В митническата декларация за транзит не се посочват точни данни и количества, каквито се вписват в товарните списъци. Товарните списъци са неразделна част от митническата декларация и трябва да я придружават, защото те са носителите на специфицираната информация. Измамата се прави, като се подготвят 2 различни товарни списъка. Единият съответства на вида и количеството стока, описан в коректната фактура, а другият съответства на фактурата с недействителните количества. При ненадейна специализирана полицейска проверка по пътя се показва съответстващата на реалната физическа същност на стоките документация – фактура и товарен списък. Преди камионът да пристигне на терминала в митница Пловдив, под ръководството на съответната водачка, в определен пловдивски склад се разтоварва онова количества стока, което е в повече от количествата по фалшивата фактура. За тези стоки не се плащат мита, акцизи и ДДС, като спестената сума се поделя между водачките и митничарите. След разтоварването камионът се отправя с фалшивите фактура и товарен списък към терминала на митница Пловдив, където реално се обмитяват останалите в товарното помещение количества. Налице е пълно съответствие между вида и количествата в товарното помещение и митническите документи. При това положение и на този етап никаква полицейска проверка не може да установи измамата. Напротив, точно в такива моменти са викани мобилни митнически групи, чиято проверка документира коректността на декларирането и служи като параван на контрабандата. И митничарите, и фирмите вносители са „чисти”! Какво се случва по-късно? В пловдивската митница чувството за безнаказаност и недосегаемост дотолкова притъпява предпазливостта на митничарите, че през 2004 и 2005 година решават да изневеряват на този добре смазан контрабанден механизъм. Разликата се състои в това, че вместо смяна на фактури и товарни списъци измамата се прави, като митничарите извършват забелвания с коректор, задрасквания и най-вече с допълнителни вписвания върху оригиналните фактури и товарните списъци. Тук е мястото да посоча и няколко конкретни примера на измамните схеми 1. Ако във фактурата и товарните списъци е имало 30 кашона кафе и 50 кашона маратонки, след довписванията изглежда, че стоката е била 30 пакета кафе и 50 чифта маратонки. 2. Ако се касае за внос на 2000 чифта маратонки, с коректор е забелвана последната нула, така че количеството да стане 200 чифта. 3. Ако за дадено количество и вид е посочена цена примерно 3000 долара, или с коректор са забелвани последните две нули, или преди тях е довписвана точка или десетична запетая, за да се получи цена 30.00 долара, тоест 100 пъти по-малка от обявената във фактурата, която и без друго е силно занижена. Тези измами са категорично установени и надлежно доказани с технически експертизи от органите на Икономическа полиция – Пловдив. Констатирано е, че са подправени документите на 28 тира с турско карго, и то само за периода 1 януари – 31 юни 2005 година. Подобни измами, които са дръзки длъжностни престъпления, редови митнически инспектори не биха могли да извършват на своя глава, без съгласието и напътствията на техните началници. По случая с проведеното разследване от сектор Икономическа полиция към РДВР – Пловдив, оперативни служители са категорични, че всички митничари от секторите за внос и физически проверки към митница Пловдив са участвали в документните измами. Преписката с мнение за повдигане на обвинения е предадена през декември 2005 г. на Районна прокуратура – Пловдив, като наказателни производства за длъжностни престъпления са образувани в началото на май 2006 г. само на трима служители от сектор „Фирмен внос” – Елка Бабева, Маргарита Нешева и Валери Хрисимов. Какво се случва с въпросните лица? Същите дори не са временно отстранени от работа съгласно императивното изискване на ал. 2, чл. 100 от Закона за държавния служител, която гласи, че „при всички случаи, когато е образувано наказателно производство срещу държавен служител за престъпления, извършени от него в качеството му на длъжностно лице, органът по назначаването го отстранява временно от работа”. Оправданието на директора на РМД - Пловдив, Павел Тонев пред журналисти за неизпълнената от него (задължителна според закона) процедура за отстраняване на обвиняемите служители е, че срещу тримата не са били повдигнати обвинения за съд. Законът за държавния служител обаче е категоричен, че основанието за отстраняване е провеждане на наказателно производство, каквото в случая е налице, а именно следствие към ОСС - Пловдив. С преднамереното си бездействие спрямо тримата вече трета поредна година Павел Тонев е наказателно отговорен по член 387 от НК за злоупотреба с власт и служебно положение Дори прехвърлянето на преписката от Районна към Окръжна прокуратура - Пловдив, районният прокурор Димитър Ангелов обосновава пред пловдивски медии с „разследване на мащабна измама”. Тримата разследвани публично заявяват, че не приемат да бъдат ползвани като изкупителни жертви, при положение че са действали по указания „отгоре” и то не само те, а и другите им колеги. По случая с мащабната измама не е потърсена нито дисциплинарна, нито наказателна отговорност на една от основните покровителки на документните измами и определяна от пловдивските митничари като неразделна приятелка на Димитър Толев – Диана Стоянова. За да следи изкъсо доходоносните канали на китайското и контрабандното карго, тя е издействала от директора на РМД - Пловдив, Павел Тонев заповед №1-4412-0677 още от 03.12.2003 г., в която се нарежда при предстоящ внос на определяните като рискови стоки с произход от Азия и Турция да се уведомява РМД - Пловдив (на практика Диана Стоянова). „След анализ на получената информация ще бъдете своевременно информирани за осъществяване на физическия контрол върху стоките съвместно със служителите на РМУ - Пловдив” - се разпорежда в цитираната заповед. Почти всички карго-пратки се проверяват под прякото ръководство на началник отдел „Митническо разузнаване и разследване” в РМУ - Пловдив, Диана Стоянова. Подписите на същата фигурират във всички протоколи за щателни митнически проверки, касаещи вносните операции със стоките с подправени фактури и товарни списъци. Контрабандата по описаната схема се е извършвала под контрола на директора на РМД - Пловдив, Павел Тонев и началника на митница Пловдив Иван Праматаров. Освен че не са изпълнявали свои основни преки и контролни задължения, двамата години наред безогледно са се възползвали от служебното си положение, което на практика е било подчинено на преследване на користни лични и семейни интереси. Така например през март 2004 г., без да са налице необходимите нормативно определени условия, директорът на РМУ - Пловдив, Павел Тонев приема банкова гаранция в полза на „Тойота Тиксим” ЕООД – Пазарджик, в размер на 30 000 лева, която банкова гаранция представлява само 30% от дължимия общ референтен размер от 100 000 лева. Ако се докаже в съда, че е предоставил на фирма “Тойота Тиксим” ЕООД неследващи се преференции при транзит на стоки, като е спестил на фирмата задължение за обезпечаване на още 70 000 лева, директорът на РМУ - Пловдив, ще попадне под ударите на чл. 220, ал. 1 от Наказателния кодекс на Република България, в която се постановява, че длъжностно лице, което съзнателно сключи неизгодна сделка и от това произлезе значителна вреда за стопанството или за учреждението, предприятието или организацията, които то представлява, се наказва с лишаване от свобода до пет години, като съдът може да постанови и лишаване от право да се заема съответната държавна длъжност. Управител на едноличното дружество с ограничена отговорност “Тойота Тиксим” за Пловдив по време на предоставянето и действието на преференцията през 2004 г. е Ваня Стоянова Тонева, която е съпруга на директора на РМУ - Пловдив, Павел Тонев Тонев. Настъпилите вредни последици са от имуществен и от неимуществен (морален) характер. Имуществените вреди се изразяват в намаления със 70%, т.е. със 70 000 лева, размер на дължимото обезпечение на мита, данъци и акцизи. Според практиката на Върховния съд имуществени вреди за над 8000 лева се оценяват като престъпления в особено големи размери. Неимущественият аспект на вредните последици се съдържа в нарушения от Павел Тонев Кодекс за поведение на служителите в държавната администрация. Съгласно този кодекс държавният служител не може да използва служебното си положение за осъществяване на свои лични или на семейството си интереси. В опит да заблуди органите на МВР директорът на РМД - Пловдив, Павел Тонев твърди, че „Тойота-Тиксим” ЕООД – Пазарджик ,е представила в РМУ - Пловдив, необходимите за приемането на гаранцията документи - счетоводен баланс за 2003 г., отчет за приходите и разходите за 2003 г., лиценз за извършване на международни автомобилни превози и договор за доставка между „ТМ АУТО” ООД и „Тойота Тиксим” ЕООД. Това, което Павел Тонев затаява пред органите на МВР, е, че цитираните от него документи са задължителни в случаите на приемане от митническите органи на обща банкова гаранция за режим „транзит”, когато с нея се обезпечават 100% от дължимите суми на референтния размер. С така цитираните и представени пред РМУ - Пловдив, документи отговорното лице по транзита “Тойота Тиксим” ЕООД е доказало пред митническите органи удовлетворяване на заложените в приложение №18 г към чл. 275, ал. 4 към ППЗМ критерии „Достатъчен опит”, „Контрол на превозите” и „Достатъчен финансов ресурс за изпълнение на задълженията”, които критерии не осигуряват право за ползване на банкова гаранция със 70-процентно намаление, т.е. в размер на 30 на сто от референтния размер. Удовлетворяването на тези критерии може да служи като основание за приемане на банкова гаранция в размер на 100% от дължимия референтен размер.В случаите на намаляване на общата банкова гаранция до 30 на сто от референтния размер, както е направил Павел Тонев, отговорното лице по транзита трябвало да удовлетворява по силата на чл. 275, ал. 2 от ППЗМ и критерия “Тясно сътрудничество с митническите органи”. Павел Тонев явно е приел за достатъчно съпружеското сътрудничество а не приложение №18 г от ППЗМ, според което тясно сътрудничество между отговорното лице по транзита и митническите органи е налице, когато отговорното лице използва в управлението на своите транзитни операции специфични мерки, които предоставят на митническите органи по-добри възможности за контрол и защита на държавните интереси. Такава предвидена в приложение №18 мярка е вписването в митническите декларации за транзит на допълнителни данни, когато такива данни не са задължителни по общия ред. Във всички митнически декларации за транзит с отговорно лице по транзита “Тойота Тиксим” ЕООД такива допълнителни данни не са вписвани, а допусналият да бъде приета банкова гаранция със 70-процентно намаление от референтния размер – Павел Тонев, не е отправил към отговорното лице по транзита такова подлежащо на спазване изискване чрез свой писмен индивидуален административен акт. Прави впечатление, че със злоупотребата си Павел Тонев е престъпил режима на банковите гаранции за транзит – похват, използван от неговия благодетел и учител Димитър Толев десет години по-рано в цигарената афера през летище Пловдив. В аналогични конфликти на интереси е затънал и началникът на митница Пловдив Иван Праматаров. От 2001 до 2006 г. тъстът на Праматаров - Костадин Панайотов, обмитява в митница Пловдив китайски стоки на занижени цени чрез „Монолит - 1994” ООД. Факт е, че срещу тази фирма никога не е била задействана процедура на оспорване на декларираните митнически облагаеми стойности. Същевременно, по информация на митнически служители, Иван Праматаров няколко години последователно не е декларирал конфликт на търговски и финансови интереси между дейността на тъста си, който обмитява стоки, и функцията си в администрацията, в която работи като началник на митница. Двамата са свързани лица съгласно параграф 1 от Допълнителната разпоредба на Закона за държавния служител. Ако това е вярно, Праматаров е нарушавал разпоредбите на чл. 29 а, ал. 1 от Закона за държавния служител, а в тази връзка и чл. 313 от Наказателния кодекс, който предвижда до три години лишаване от свобода за лица, които затаят истина в писмена декларация. Освен на Пловдивския съд Иван Праматаров е известен и на разследващи служби на няколко страни членки на Европейския съюз. За него има косвени доказателства, че покровителства операциите на международна организирана престъпна група за легализиране на крадени автомобили. Налице са данни, че през 2005 г. и 2006 г. през митницата в Пловдив са обмитени няколко стотици крадени автомобили. В схемата са замесени и пловдивски полицаи, както и лица от Германия, Италия, Австрия и други европейски държави. Схемата е действала по следния начин. На противозаконно отнети в България луксозни автомобили са пренабивани номера на шасита и двигатели на регистрирани в европейски страни превозни средства. Откраднатите и преномеровани возила са представяни за обмитяване в пловдивската митница като собственост на частни лица, които уж били влезли с тях от чужбина в България временно, но впоследствие решили да продадат автомобилите в страната. Авторите на далаверата са разчитали, че леките коли с оригиналните номера на шасита и двигатели не биха напускали съответната европейска държава по месторегистрация. За това са били отговорни европейските информатори на тукашната автомафия, които са подбирали номера на автомобили - собственост на хора, главно възрастни пенсионери или лица със заболявания, за които е могло да се предполага, че не биха осъществявали международни пътувания. А крадените в България и уж временно внесени у нас автомобили никога не са били дестинирани от граничен пункт до митница Пловдив с изискуемия от митническото законодателство транзитен документ. За всички обмитени в митница Пловдив крадени автомобили не са били регистрирани в ГКПП транзитни митнически декларации, а обмитяването е ставало с молби, одобрявани от началника на митницата. Възможно е Иван Праматаров да бъде арестуван извън границите на Република България по начина, по който бе задържан в Гърция Костадин Хаджииванов, известен с прозвището Коце Маца. Хаджииванов беше арестуван в началото на септември с европейска заповед за арест по обвинение за контрабанда на цигари. Седмица по-късно с решение на гръцки съд същият бе екстрадиран в Германия. Българското правителство не можа да даде задоволително обяснение на факта защо европейската заповед за арест на Хаджииванов е била предадена на гръцките власти, а не на МВР в София, в който факт непредубедените наблюдатели видяха поредното доказателство за недоверието на европейските органи за ред и сигурност в ефективността на работата на техните български колеги. Далаверите в една от най-големите митнически структури – РМД - Пловдив, са само част от корупционната мрежа, наречена „български митници” Те могат да бъдат неоспоримо доказани от компетентните институции. В следващите седмици ще продължа да представям пред обществото нови факти за корупционни схеми в митнически учреждения от районите на София, Варна, както и в други ключови пунктове на митническата администрация. Осем месеца преди евроизборите и редовните парламентарни избори в България Европейският съюз изпраща недвусмислени сигнали, че не вярва на тройната коалиция и съжалява за преждевременното приемане на България в клуба на старите демокрации. Причините са ясни за всички – срастването на държавната власт с подземния свят. Брюкселските институции предприеха крути наказателни мерки, като произнесоха морални присъди, спряха субсидии за около 1 милиард евро, отнеха акредитации... но уви. Задава се нов убийствено критичен доклад през ноември, а по всяка вероятност ще има и допълнителни санкции. Какво още трябва да се случи, за да може всеки български гражданин да проумее, че е управляван от една безогледна шайка политически лешояди, грабещи отечеството ни по формулата 8-5-3? В един от следващите броеве РЗС ще конкретизира структурните, организационните и законодателните мерки, които предлага заедно с партньорите си от ЕК, за да престанат митницата и граничният контрол да бъдат инструменти на мафията.




назад
- a  a  a +  
 
 
 
Горещи теми
 
  • Нова Конституция
  • Актуализирана: 27.02.2013/11:22
  • Парламентарна комисия разследва корупцията по високите етажи на властта
  • Актуализирана: 25.02.2013/11:16
  • РЗС внесе в НС изменения на Закона за политическите партии и Изборния кодекс
  • Актуализирана: 19.07.2012/10:59
  • Избори 2013
  • Актуализирана: 01.05.2013/10:49
  • Гражданска подписка "Без турски депутати в София"
  • Актуализирана: 30.05.2013/18:00
     
    АКЦЕНТИ
    Контакти | RSS | Карта на сайта
    Copyright © 2009, Партия "Ред, законност и справедливост".